SBG-Delft Forum Forum Index SBG-Delft Forum
BPM , houderschapsbelasting wat heeft u op het hart.
 
 FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Afzetunit

 
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SBG-Delft Forum Forum Index -> Vragen over inrichtingseisen en ombouw
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
autoalsplantenbak



Geregistreerd op: 20-12-2004
Berichten: 127

BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2005 5:28 pm    Onderwerp: Afzetunit Reageer met quote

Ik rij met een pickup en daar is niet zo makkelijk een camper van te maken. Wel kan ik een afzetunit op de wagen monteren. Als ik deze op zo danige wijze vast zet dat hij er niet af te halen is, kan je dan ook in aanmerking komen voor het camperkenteken?
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
WJM



Geregistreerd op: 9-1-2005
Berichten: 255

BerichtGeplaatst: Wo Feb 02, 2005 11:22 pm    Onderwerp: Re: Afzetunit Reageer met quote

autoalsplantenbak schreef:
Ik rij met een pickup en daar is niet zo makkelijk een camper van te maken. Wel kan ik een afzetunit op de wagen monteren. Als ik deze op zo danige wijze vast zet dat hij er niet af te halen is, kan je dan ook in aanmerking komen voor het camperkenteken?


Yup, is mogelijk, op http://www.campersite.nl/algemeen/forum/ is dit recent al eens ter sprake gekomen....had zelf gedacht dat de fiscus nog wel de eis zou bedenken van 'doorgang' tussen cabine en woonverblijf, maar blijkbaar is dat (nog?) niet het geval.
Hoe het zich vervolgens andersom verhoudt met het verbod van vervoer van personen in de laadruimte weet ik niet....Smile)

Wel opletten dat je minimaal 170cm staruimte moet hebben, het alternatief hefdak vanaf 130cm werkt alleen bij *af-fabriek* maten (en daar vallen, zeer opzettelijk & bewust, alle normale 4x4's buiten, ongeacht of het nu een 'van' is of een opzetcabine.
Ik meen dat het 'fictieve' maatblok van 100 breedte x 200cm lengte hiervoor ook niet geldt, maar dat weet ik niet zeker....sommige opzetcabines zullen daar wel weer aan kunnen voldoen, maar ook de kleinste?
(gaat om de ruwe maten, dus de inrichting mag je wegdenken)
_________________
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
WJM



Geregistreerd op: 9-1-2005
Berichten: 255

BerichtGeplaatst: Zo Apr 19, 2015 5:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

Zojuist in CamperForum gepost; tekst hier is identiek, cq ik dacht toch vrij zeker het iig in 1 van beide forums ooit al eens aangekaart te hebben, maar vind het ook op SBG niet terug:


xxxxxxxxxxx
http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?p=1407667#p1407667

Weet niet of ook ik hier ooit al eens gepost had over dit specifieke onderwerp (de narrigheid ken ik iig al meer dan 10 jaar, cq bij dat 'af fabriek' gingen mij de NUKUBU-stekels gelijk al recht overeind staan), maar bij het eens in de zoveel tijd googlen op deze materie kwam dit draadje als meest doorwrocht naar boven, en ondertussen vond ik ook wat hardere jurisprudentie:

http://www.autoenfiscus.nl/hoogte-eis-voor-campers-met-hefdak-werkt-discriminerend.html

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:RBDHA:2013:7039
(Rechtbank Den Haag, positief)

http://uitspraken.rechtspraak.nl/inziendocument?id=ECLI:NL:GHDHA:2014:1678
(Gerechtshof Den Haag, positief/bevestigend)

Oh, sowieso NUKUBU, want de fiscus is uiteraard nog steeds niet te beroerd om ons op het verkeerde been te zetten, door 2 verschillende interpretaties/teksten op haar site; eentje met 'af-fabriek', eentje zonder:

Met:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/belasting_van_personenautos_en_motorrijwielen_bpm/omschrijving_motorrijtuigen/eisen_aan_ombouw_en_inrichting_van_kampeerautos

Zonder:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/belastingen_op_auto_en_motor/motorrijtuigenbelasting/soort_motorrijtuig/kampeerauto_camper/eisen_aan_ombouw_en_inrichting


Sowieso, als je die jurisprudentie letterlijk neemt ('voor toelating tot het NL-wegennet') is de oplossing simpel: export + import.
(NB: daar staat dus *niet*: 'voor *eerste* toelating tot het NL-wegennet'....Wink)


Enfin, zelfs al duurt het meer dan 10 jaar, het blijft mooi om zulke BovenOnsGestelde fiscaal-treiterende etters uiteindelijk toch op hun smoel te zien gaan....Wink)
(en petje af voor degene die daar meer dan 2 jaar van zijn leven aan heeft opgeofferd, als eiser (bezwaarder?(=verweerder?)) in die rechtzaak)


Overigens, wie alsnog wil scherpslijpen op de enge/foute interpretatie: er bestaan wel degelijk af-fabriek TLC J7 en J8 met vast dak boven de 130cm; als camper/safari/TV-reportage uitvoering, ex-Japan, afgebeeld in 2 Toyota catalogi, 'Special Body Works' oid.
(omvat nagenoeg elke speciale uitvoering van Toyota, van Starlet tot Hino & Coach)


PS: ik kan weliswaar niet zien of er eventueel cassatie is ingesteld tegen die laatste uitspraak, van het Hof, maar als het goed is dan had die inmiddels wel als link vermeld kunnen worden, *als* er cassatie was ingesteld.
(erg scherp lijkt er zijdens de fiscus niet te zijn geprocedeerd, dus veel grond tot cassatie was er niet, en dus staat het als een huis (tot de fiscus wellicht alsnog een nieuwe aanloop neemt, bij een nieuwe casus, er dan wel scherp/gestrekt ingaat, en dan alsnog in cassatie haar gelijk probeert te halen))
(hell hath no fury like a bureaucrat scorned)


Btw: zijn sommige TLC J7 grijs kenteken uitvoeringen niet *ook* meer dan 130cm hoog?
Zijnde binnen de grijs kenteken wetgeving dan niet meer verplicht tot volledig tussenschot, noch blindering?
Want ook dan kan (hoeft niet) dat voor de toelating zijn geschied.
(en in enkele andere EU-landen kent/kende men soortgelijke fiscale constructies voor J6 & J7, ook minstens 130cm hoog....als je die importeert, dan had men je sowieso al niets kunnen maken)
(de lengte-eis van 200cm in een J6 is krapper dan in een J7, maar het kan zeker)
_________________
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
WJM



Geregistreerd op: 9-1-2005
Berichten: 255

BerichtGeplaatst: Do Jun 25, 2015 9:01 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Verrek....is mij, destijds, zowaar kats een ratten-oekaze ontgaan....6 jaar na dato toch nog even het vermelden waard:
(al was het maar omdat er destijds al iets zeer narrigs in de wet stond, nl. dat van 130 naar 170cm alleen bij hefdaken *af-fabriek* kon/mocht)

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8411881

Quote:
Per 1 mei zijn er nieuwe regels mbt inbouw hefdaken.

Je moet een certificaat kunnen overleggen waaruit blijkt dat de dakconstrucie met inbouw frame nog voldoet aan de sterkte zoals hij was zonder het hefdak.
Het certificaat moet van de importeur of van het hefdak merk zijn.

Anders geeft het RDW geen campergoedkeuring!



(de RDW-link daar werkt niet meer (uiteraard; legacy-URL's, daar hebben ze bij het RDW een broertje dood aan, zoals het een goed BovenOnsGestelde betaamt....je zou zowaar zomaar iets terug kunnen vinden); hier de actuele:

https://www.rdw.nl/SiteCollectionDocuments/brochures/Samengestelde%20voertuigen%20en%20het%20kenteken.pdf


Enige nuancering die ik zo snel kon vinden, edoch juridisch drijfzand (tenzij je het RDW na zo'n consultatie een gespreksverslag (per fax!) door de strot drukt (lees: geen (tegen)bericht = goed bericht, cq rechtmatig vertrouwen)):

http://www.camperforum.nl/viewtopic.php?t=8413219
Quote:

a wat contact over en weer ben ik er redelijk zeker van dat ik kan beginnen met knippen zagen en plakken.

Het kennis centrum RDW wist mij te vertellen dat er geen problemen te verwachten zijn bij de keuring indien rekening gehouden wordt met het volgende:

Indien men de constructiebalk die bovenlangs rondom het laadruim loopt niet wordt aantast, zal er geen probleem zijn bij de technische keuring van het voertuig. De steunbalkjes die overdwars lopen vormen dus geen extra versteviging voor de carroserie en mogen dus zonder probleem verwijderd worden, aldus een medewerker van de RDW.
Nu maar hopen dat de mannen en vrouwen van het keuringsstation er hetzelfde over denken Very Happy
Hoop dat de geintresseerden er wat aan hebben, ik wel namelijk.
groet hylke


Enfin, oppassen dus, met deze RattenKoning avant la lettre....

(zie ook actuele berichtgeving inzake terugkeuren naar MMBS/LBT T5....daar lijken al eerder 'spontaan' extra eisen te zijn ontstaan als aandrijving op meer dan 1 as, en tractorbanden....dus vooruitlopend aan de komende oekaze, per 1/9/2015, dat de fabrikant moet verklaren dat het vehikel ontworpen is als LBT....een zeldzame noviteit, tav oudere bouwjaren....althans, als je daar *niet* met een fiscaal oog naar kijkt....)
_________________
--
Bye,

Willem-Jan Markerink

The desire to understand
is sometimes far less intelligent than
the inability to understand

<w>
[note: 'a-one' & 'en-el'!]
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Bekijk de homepage
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats Reactie    SBG-Delft Forum Forum Index -> Vragen over inrichtingseisen en ombouw Tijden zijn in GMT + 1 uur
Pagina 1 van 1

 
Ga naar:  
Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
Je mag geen reacties plaatsen
Je mag je berichten niet bewerken
Je mag je berichten niet verwijderen
Ja mag niet stemmen in polls


Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group